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KÖNIGSWINTER. Sie wollten sich ein Denkmal setzen, die Schüler der ehemaligen Klasse 10 b der CJD-Realschule in Königswinter. Etwas ganz Besonderes sollte es sein, das zum Abschluss der Schulzeit an die Klassengemeinschaft erinnert. Es war Tizian Rein, der dann eine zündende Idee hatte. Die schlug im Wortsinn ein wie eine Rakete - und hatte eine Reichweite bis nach Moskau: Einen eigenen Flugkörper wollten sie bauen.

raketeDas Ergebnis kann man seit der Abschlussfeier im Sommer am Eingang zum Schulgelände vor dem Kreativhaus bewundern: die Nachbildung einer richtigen Rakete. Und weil die so gut gelungen ist, sind jetzt drei der insgesamt 28 Raketenbastler ins Moskauer Kosmonauten-Center eingeladen worden. Im Januar werden Melissa Kirchrath, Timo Banko und Tizian Rein "abheben". Die drei Schüler sind nach dem Realschulabschluss mittlerweile aufs Gymnasium gewechselt, besuchen hier die zehnte Klasse und gehören zu den Besten im Physik-Kurs von Lehrer Winfried Schmitz.

"Ziel des Ganzen war es, den Start in ein neues Leben und die Teamarbeit, wie sie auch in der Raumfahrt üblich ist, mit einer Rakete darzustellen", berichtet Tizian, welche Idee hinter dem Klassenprojekt stand. Im Internet war der Schüler auf ein interessantes Projekt des Instituts "Space-Education" in Leipzig gestoßen. Die Leipziger hatten ebenfalls ein Raketenmodell gebaut, "das unseren Vorstellungen sehr nahe kam."

Mit 500 Euro im Gepäck - Geld, das die Schüler in ihrer Klasse gesammelt hatten - fuhr Tizian im April mit seinem Vater nach Sachsen. Auf einem großen Schrottplatz erstand er einen ausgemusterten Bundeswehr-Tank - einen Behälter, der sich einst unter einem Phantom-Kampfjet befunden hat. Auf einem Bootsanhänger trat das gute Stück seine Reise ins Siebengebirge an. Dort machten sich die Schüler ans Werk, die alte olivgrüne Lackierung zu entfernen und der Rakete stattdessen einen weltraumtauglichen orange-weißen Anstrich zu verpassen.

Sämtliche Pläne zur Ausgestaltung ihres himmlischen Flugkörpers hatten die jungen Leute selbst entworfen. "Die Entwürfe anzufertigen und die ganzen notwendigen Genehmigungen einzuholen, hat am längsten gedauert", erinnert sich Tizian. Das Montieren und Lackieren sei am Ende dann relativ schnell über die Bühne gegangen. Bei der Schulabschlussfeier wurde das Projekt sehr gelobt, doch danach war längst noch nicht alles vorbei.

Vielmehr startete die Rakete jetzt erst richtig durch. Von "Space-Education" kam eine Einladung nach Leipzig. Tizian hatte Fotos der Rakete an das Institut geschickt, das unter anderem Reisen zu Ausbildungsstätten der Astronauten und Hauptquartieren der Raumfahrtbehörden anbietet. Gemeinsam durften er, Melissa, Timo und ihr Mitschüler Johannes Blum dort ihr Projekt vorstellen. Die Leipziger waren so begeistert von dem Engagement der Schüler, dass man ihnen anbot, an einer viertägigen Reise in die russische Hauptstadt teilzunehmen.

In Moskau ist unter anderem ein Nasa-Workshop an der deutschen Schule geplant. "Wir werden eine große Tour durch die russische Raumfahrtgeschichte machen, angefangen bei dem berühmten Sternenstädtchen, in dem schon Juri Gagarin ausgebildet wurde", berichtet Tizian begeistert. "Und wir dürfen sogar an einer privaten Gedenkfeier für Sergel Koroljow, den zur damaligen Zeit wichtigsten Raketen-Ingenieur Russlands, teilnehmen."

Die Vorfreude der Schüler ist groß. Für ihre Reise haben sie sich sogar Russisch-Kenntnisse angeeignet - "schon aus Gründen der Höflichkeit", sagt Melissa. Realschulleiter Andreas Breitenstein ist stolz auf die Leistung seiner ehemaligen Schüler und freut sich über deren Erfolg: "Das zeigt doch, dass man bei uns wirklich weiterkommen kann."

Artikel vom 19.12.2013, Generalanzeiger Bonn

CJD in Königswinter: Schüler bauten Rakete - und reisen jetzt ins Kosmonauten-Center | GA-Bonn - Lesen Sie mehr auf: http://www.general-anzeiger-bonn.de/region/rhein-sieg-kreis/koenigswinter/Schueler-bauten-Rakete-und-reisen-jetzt-ins-Kosmonauten-Center-article1225173.html

Quellen und Links
Idee:Wir bauen eine Rakete
Fotogalerie:Produktion;Besuch in Leipzig; Exkursion nach Moskau
Presse:Generalanzeiger Bonn;
Berichte:Projekt Rakete;

 
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Student reports - 2013

amandanadin-unitSaturday, December 28th, 2013

The workshop began at 10:00 in the morning with Nadin Roessler, a former Moonbuggy driver, presenting the team members with her reactions of last year’s competition. She spoke to the new team about what it takes to have the power to compete in Huntsville/Alabama and have high marks, what she learned through the process and inspired the workshop students to try as hard as they can and to believe that they can.

After Nadin’s presentation, we were visited by Nikita Yaskevitch and his collegue, IBM-engineers from Moscow. Nikita Yaskevitch presented the Youth Space Center of the Moscow Baumann University (MGTU) and its mission, goals and accomplishments. We were very lucky to have their presence. Each team member had the opportunity to introduce themselves to the engineers and see the career possibilities they have in the future if they continue with space education.

nikita-unitAfter both presentations, we breaked for a spaghetti lunch with all alongside us. Once everyone’s stomachs were full, the students, Nikita his collegue, Evgeniy Zakutin --the working engineer at ISEI, myself, workshop leader--Ralf Heckel and his two daughters--Cosma and Tara, traveled to the nearby park for Rover training. We all tested what it was like to drive in the first seat of the Rover and to pedal in the second seat. We tested it in obstacles of sand and riding over a small concrete hill. Some students had had experience, others not. It was my first time in the Rover and I now know that it is definitely more difficult than it looks.

After the Rover training, around 4:00 p.m., I left with Evgeniy Zakutin to give a short tour of Leipzig to our two Russian guests. The students went to the institute and started to write their reports.


Sunday, December 29th, 2013

amanda-unitAt my arrival to the workshop on Sunday, the telemetry unit finished. An electronic- and physic-teacher gave an overview about the Rover´s telemetry. I held a one hour graphic design lesson to teach the students how to create a team logo for each of their schools. I broke the design process into three parts.

Firstly, I asked what are the values of the team. Words like success, safety, teamwork, etc. were spoken across the three languages we were working in; Spanish, German and English. It made for a quite entertaining mix.

The next question was about which images could be created to represent each of these values. I explained how this part can be tricky. Often the values are complex ideas, but the resulting graphics need to be simple.

Thirdly, we created a cohesive image that could combine the three favorite values within the team patch circle.

I assigned the students to each brainstorm ten more values and ways to depict each. In the upcoming week, we will sit together to refine their sketches. Following the lesson, we sat together to eat a lunch of homemade chicken noodle soup.

team-2014jannis-vincentAfter the meal, it was time for another set of training. This day included one more challenge than the previous Saturday. Each team member had to attempt to drive the Rover up a small, but steep grassy hill. We learned that in order to achieve a goal like this, the drivers have to start with a lot of power. With each drive, the team understood more about how the Rover works and increased their individual skill levels.

sandbig-hillAround 3:00 p.m., we returned to the institute to build “mini Rovers.” Tobias Meier introduced to the class how to build it, then Ralf continued with more detailed instructions. Each student and myself were given our own metal Rover dye-cut to de-construct and build into a functioning mini Rover. Firstly we had to cut and round screws that we would later use for the axles. Then we followed the mini Rover manual for step-by-step image instructions.

minirovervincentFollowing the mini Rover construction, I recorded a video of Tobias teaching how to build the mini Rover in German, Lennart Lederer teaching it in English and Araceli Zeller teaching it in Spanish. It is important for the students to not only know how to build and develop the Rover, but also to be able to move forth and teach how to build the Rover. This creates thorough understanding.

The weekend workshop consisted of several, interlinking aspects. The technical/engineering side and the physical side were tackled equally. The students can only succeed in the physical race if each member understands how the wheels are affixed, what parts are moving exactly when the driver steers, and so forth. The training in the park is also important. It builds muscle memory for driving the Rover and it also helps them to understand why the Rover is designed as it is.

lrpscheilAt the last 3rd day the students learned more about sponsoring, presswork and marketing. Ralf drove with them to several companies and explained them how to collect sympathie and donators money.

I look forward to seeing the further development and successes in each of the Team Germany members.

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Student reports - 2013
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telemetrieNach dem heutigen Frühstück, welches von 9-10 Uhr stattfand, haben wir uns einen Vortrag über die Telemetrie angehört. In diesem Vortrag wurden uns recht simpel die verschiedenen Übertragungsformen erklärt. Des Weiteren wurde uns mit einen Amateurfunkgerät auf einem extra darauf zugeschnittenen Programm Positionen von Personen, welche zu dieser Zeit funkten, angezeigt.

graphicBevor wir uns zum Mittagessen die Bäuche voll schlugen, haben wir mit Amanda über Logos gesprochen. Sie erklärte uns den theoretischen Ablauf von Ideensammlung bis hin zur Umsetzung. Daraufhin haben wir uns ein Logo für unser Moonbuggyteam überlegt, allerdings konnten wir bisher nur Ideen sammeln, aber wir konnten uns noch nicht an die Umsetzung wagen. Da wir auch noch Logos für unsere Schul AG machen sollen, müssen wir diese Aufgabe zu Hause angehen.

moonbuggy-trainingNach einem einstündigen Mittagessen bis 12:00, haben wir uns wieder auf das Moonbuggy gesetzt, und sind zur Teststrecke gefahren. Heute sind wir allerdings nicht nur Kurven und über kleine Hügel gefahren, sondern konnten uns auch einmal am Sandkasten und an einem „steilen“ Berg probieren, wobei uns der Berg noch ein paar Probleme bereitet hat. Hier wird wohl noch einiges Training erforderlich sein, vor Allem für unsere Neueinsteiger.

minibuggyNach dem Training auf dem Buggy haben wir Minibuggys gebaut. Da wir keine vorgefertigten Achsen hatten, mussten wir uns diese schneiden und schleifen. Danach fingen wir an den kleinen Buggys zu basteln. Es war uns nicht in allen Schritten leicht gefallen, da man hier relativ gutes Feingefühl braucht. Nachdem wir mit dem Bauen der Buggys fertig waren, haben wir eine kleine Videoanleitung in 3 verschieden Sprachen aufgenommen und zwar in Deutsch, Spanisch, welche die Muttersprache von Araceli ist, und in Englisch.

Und jetzt gehen wir Abendbrot essen.

Lennart Lederer, Araceli Loreley Michell Zeller
Gymnasium Burgstädt, Realschule Titisee-Neustadt
International Space Education Institute
www.spaceeducation.de

Fotogalerien:
Telemetrie, Grafik, Training, Minibuggy

 
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press news - News Presse Deutsch

One year ago, the NASA scientist Jesco von Puttkamer died with the age of 79. The senior employee of the US Space Agency lost the battle to a flu virus in his home in Washington DC on the 27th of December, 2012. He left his wife Ursula.

jvp-portrait

Jesco von Puttkamer will not be forgotten as an author, speaker and 1960s TV guest, in Germanz and the U.S. The complete development of Apollo, Skylab, Space Shuttle, ISS and the strategic preparation for the mars mission have created his legacy within NASA and youth interested in space exploration. The mediation between ESA and Russia is in thanks to him. The list of awards is long. Among other things, the former engineer, von Puttkamer, received the honorary doctorate and the professorship, became the distinguished German-American of the year, 2008, and an asteroid was named after him. Above all, the NASA scientist, who didn’t have any of his own children, supported one thing: motivating youth to science.

On the 4th of February, 2013, NASA arranged a commemoration in the name of the engineer, scientist and visionary. A twenty man delegation of students and businessmen from Germany was invited to an extensive excursion.

On the 22nd of September, 2013, the 80th birthday of von Puttkamer, international colleagues and friends founded the “Jesco von Puttkamer Society” and donated a plaque at his birth house in Leipzig and at his former home on Monte Sano in Huntsville, Alabama. Beginning in 2014 and following each year, the society will donate an award to young and science students. In September 2014, the first Jesco von Puttkamer Readings will be held. International scientists and colleagues of von Puttkamer will inform the young generation and interested people about the future of space flight and its use for the progress.

The society keeps the Puttkamer network alive, honors the legacy of the scientist, supports young talents for natural science and is the first contact for giving names, prizes and awards in the name of von Puttkamer.

The Jesco von Puttkamer International Team Award is endowed with USD $1000 and will be given to international committed teams on the April 12th, 2014 at the NASA Rover Challenge in the Rocket City of Huntsville. The International Space Education Institute - Leipzig, an association launched in part by von Puttkamer, will judge the award.

nasa-rover

Today, one year after the death of Jesco von Puttkamer, international students and engineers have a meeting in their workshop Together they prepare for the NASA Rover Challenge by developing a mars rover with non-pneumatic wheels and electronically supported pedals in the home city of Wagner, Porsche & BMW. The workshops are regularly continued in Moscow, Venice, Neu-Delhi and Huntsville, AL. With their work, they bring the memory of a committed scientist to the future.

Today, the digital rollout of the first NASA Rover takes place in the name of Jesco von Puttkamer in his birth town, Leipzig.

Donation account:
Account: 209981005
Jesco von Puttkamer
Commerzbank Leipzig 86040000
International Space Education Institute

Source:
International Space Education Institute e.V. Leipzig
Jesco von Puttkamer Gesellschaft e.V. Leipzig,
Huntsville/AL, Moskau
Wurzner Str. 4, 04315 Leipzig

Text: Ralf Heckel
Translation: Nadin Rößler
Photos: www.spaceeducation.de 

contact: info at jvputtkamer.com

 
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press news - News Presse Deutsch

Huntsville/Alabama

jvp-tafel-hsvYesterday a second plaque for the German - American scientist was inaugurated at 6 pm. After a 1st plaque at the hose of the birth in Leipzig, this panel has now been attached to his living house from the Apollo era in Huntsville/Ala. In this house (1420 on Monte Sano Boulevard, on a forested mountain plateau with a settlement) the NASA scientist lived from 1962 until 1974. There were numerous scientific meetings were held after work , which resulted in the Moon landing at the end. Today the house is inhabited by a young science family. 

After a honorary speech about the reasons of this plaque, it was unveiled to applause . The guests were Frederick Ordway (Book Author), Heidi Weber Collier ( descendant of a family from the team of Wernher von Braun ), Jürgen Drescher (DLR Washington ) , as well as engineers, teachers and citizens. After that there were at beer tables sausage with sauerkraut and pumpernickel . The talks lasted until late in the evening. A 2nd meeting was on Monday oct. 14th. People from a school and the Marschall Spaceflight center came. It was a beautiful afternoon with coffee, cake and a glas of sweet Riesling Vine.

jvp-2ndmeetingAt the evening before the International Space Club hosted a dinner with over 1,000 guests in the USSRC Davidson Centre . Here, many scientists have been awarded in the name of Wernher von Braun. The former NASA administrator Prof. Dr. Michael Griffin and the Canadian astronaut Chris Hadfield recieved Awards. The motto was : Future Mars Human Exploration". Prof. of Puttkamer published in the previous year , the book " Mars Millennium Project .

The inauguration was organized by the International Space Education Institute. The plaque was donated by the Jesco von Puttkamer society.

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more photos : http://www.flickr.com/photos/spaceeducation/collections/72157632417603528/

 
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